W Terespolu podpisano list intencyjny w sprawie współpracy przy budowie skrzyżowania dwupoziomowego drogi wojewódzkiej nr 698 z linią kolejową nr 2 na trasie Warszawa-Terespol. Inwestycja ta znacząco zwiększy bezpieczeństwo oraz usprawni transport. Jest to ważna część większego projektu związanego z reaktywacją Jedwabnego Szlaku.

Podpisanie listu intencyjnego miało miejsce 31 sierpnia w Terespolu. Na spotkaniu obecni byli m.in. przedstawiciele PLK, Burmistrz Miasta Terespol Jacek Danieluk, wicepremier RP Jacek Sasin, wiceminister infrastruktury Rafał Weber, senator Grzegorz Bierecki, marszałek województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz wicemarszałek Dariusz Stefaniuk.

Samorządowcy, parlamentarzyści i przedstawiciele PKP zgodnie przyznają, że jest to niezwykle ważna inwestycja. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Województwo Lubelskie i Gmina Miasto Terespol podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy budowie skrzyżowanie dwupoziomowego w Terespolu.

-To jest historyczny moment, bo mówimy o inwestycji która jest niezwykle ważna dla Terespola, dla mieszkańców Terespola, ale jest to inwestycja, która jest częścią ogromnej inwestycji rozbudowy przejścia granicznego Terespol-Brześć, terminala kontenerowego w Małaszewiczach, czyli tej wielkiej inwestycji, która tworzy nowe okno na świat współczesnej Polski-mówi wicepremier Jacek Sasin.

-Pociągi które przyjeżdżają z naszej wschodniej granicy i zmierzają do portu w Małaszewiczach-suchego portu przeładunkowego-będą mogły bezkolizyjnie przejechać przez Terespol. To pomoże mieszkańcom Terespola po prostu normalnie funkcjonować. Dzisiaj tych pociągów jest dwanaście na dobę, a strona Chińska, strona wschodnia proponuje zwiększenie tej liczby do nawet pięć dziesięciu pociągów na dobę-mówi wicemarszałek Dariusz Stefaniuk.

Bez wątpienia zwiększenie liczby pociągów do 50 na dobę spowodowałoby bardzo duże utrudnienia w ruchu, dlatego budowa tunelu jest niezbędna.

W Terespolu krzyżują się tory linii kolejowych nr 2 i 60 z drogą wojewódzką nr 698. Skrzyżowanie to jest zrealizowane jako przejazd kolejowo-drogowy kategorii A. Likwidacja przejazdu w poziomie szyn i zastąpienie go obiektem dwupoziomowym ma usprawnić ruch kolejowy oraz poprawić bezpieczeństwo ruchu zarówno samochodowego jak i kolejowego. Oznacza więc to sprawniejszą komunikację w regionie oraz poprawę bezpieczeństwa pieszych oraz rowerzystów.

-Teraz możemy pokazać już nie tylko plany, ale konkretne działania-realizacje-które się dzieją. Mówimy o rzeczy, która się dzieje i która łącznie zsumowana tworzy ogromny port. Suchy port, którego zdolność przeładunkową można porównać ze zdolnościami przeładunkowymi naszych portów morskich-mówi senator Grzegorz Bierecki.

– Dzięki tej inwestycji przejeżdżający przez tory kolejowe już w niedalekiej przyszłości nie będą musieli oczekiwać na otwarcie przejazdu kolejowego. Ponadto omawiana była budowa trzeciego mostu kolejowego w Terespolu na granicy z Białorusią. Poruszona była również kwestia rozbudowy suchego portu przeładunkowego w Małaszewiczach. Doskonała współpraca Rządu RP, Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Wojewódzkiego, Polskich Linii Kolejowych oraz Samorządu Miasta Terespol prowadzi do kolejnych dużych inwestycji w Terespolu i okolicach dzięki którym powstaną nowe miejsca pracy-mówi Jacek Danieluk, burmistrz miasta Terespol.

-W sposób szczególny chciałam bardzo serdecznie podziękować panu premierowi Sasinowi  i panu senatorowi Grzegorzowi Biereckiemu, bo wiem jak mocno, osobiście był zaangażowany, aby ta inwestycja była realizowana na terenie naszego powiatu-mówi starosta bialski Mariusz Filipiuk. Jednocześnie zadeklarował on współpracę przy wszystkich inwestycjach realizowanych z rządem i samorządem województwa Lubelskiego.


Dokumentacja techniczna inwestycji opracowana zostanie do 2021 roku. Koniec prac przy skrzyżowaniu planowany jest w 2023 roku.