Uczniowie, uczący się zawodu technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz technik żywienia i usług gastronomicznych, z ZSCKR w Leśnej Podlaskiej wzięli udział w zajęciach laboratoryjnych na uczelniach wyższych w Lublinie. Warsztaty odbyły się w ramach projektu “Potęgowanie Kompetencji”.

W dniach 11-12 października 2021 r. 30 uczniów wraz z opiekunami uczestniczyło w zajęciach laboratoryjnych na uczelniach wyższych w Lublinie, realizowanych w ramach projektu “Potęgowanie Kompetencji” współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020.

W wykładach, warsztatach i ćwiczeniach laboratoryjnych wzięli udział uczniowie klas IV i III kształcący się w zawodach: technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz technik żywienia i usług gastronomicznych.

Uczelnie, które przygotowały i przeprowadziły zajęcia to:

  1. Katolicki Uniwersytet Lubelski

– Interdyscyplinarne Centrum Badań Naukowych

  1. Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

– Wydział Inżynierii Produkcji
– Wydział Nauk o Żywności i Biotechnologii

Pierwszy dzień pobytu w Lublinie uczniowie rozpoczęli od Interdyscyplinarnego Centrum Badań Naukowych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Młodzież kształcąca się w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki obejrzała nowoczesne laboratoria badawcze wyposażone m.in. w spektrometr masowy operujący w bardzo wysokiej próżni oraz mikroskop skaningowy, wykonywała także ćwiczenia z wykorzystaniem aparatury laboratoryjnej, np. badanie intensywności fotosyntezy oraz wykrywanie obecności enzymu katalazy w soku z ziemniaka. Ponadto  uczniowie zapoznali się z pracami nad preparatem z nicieni, który wykorzystywany będzie w przyszłości w walce ze szkodnikami upraw.
Na podsumowanie wizyty w Interdyscyplinarnym Centrum Badań Naukowych zaprezentowano aktualny stan wiedzy na temat biopreparatów stosowanych w rolnictwie.

Uczennice kształcące się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych odbywały zajęcia pod czujnym okiem dr Roberta Mroczki w laboratorium chemicznym, gdzie oznaczały kwas solny mianowany roztworem zasady sodowej metodą miareczkowania. Ciekawym doświadczeniem naukowym okazały się również warsztaty z dr Agnieszką Szmagarą na temat opakowań sztucznych stosowanych w obrocie żywnością. Młodzież wykorzystując specjalistyczne urządzenia i oprogramowanie komputerowe identyfikowała rodzaje plastiku oraz jego właściwości, zapoznała się także z oznaczeniami tworzyw sztucznych występującymi na opakowaniach artykułów żywnościowych.

Kolejny dzień uczniowie spędzili w obiektach dydaktycznych Uniwersytetu Przyrodniczego.

W laboratoriach Wydziału Inżynierii Produkcji zajęcia odbywali uczniowie kształcący się z zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki. Po spotkaniu z Kierownikiem Katedry Eksploatacji Maszyn i Zarządzania Procesami
Produkcyjnymi prof. dr hab. Stanisławem Parafiniukiem pogłębili wiedzę z zakresu budowy i zasad działania kolektorów słonecznych, a także opryskiwaczy polowych. Duże zainteresowanie wśród uczniów wzbudziło stanowisko do badania zasilania silników paliwami alternatywnymi zaprezentowane przez dr Pawła Krzaczka. Na koniec pobytu na Wydziale Inżynierii Produkcji uczniowie mogli obserwować symulację pomiarów na hamowni rolkowej.

W równie interesujących wykładach i warsztatach uczestniczyły uczennice kształcące się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych.
Zajęcia rozpoczęły od wykładu na temat diet alternatywnych, które poprowadziła dr Monika Bojanowska. Diety alternatywne to głównie diety odchudzające, których jest na rynku bardzo dużo, szczegółowa analiza pozwoliła młodzieży zapoznać się z ich specyfiką, zaletami i wadami. Ciekawostką okazał się ranking diet alternatywnych, z którego wynika, że najzdrowszymi dietami odchudzającymi są diety zróżnicowane oparte na zdrowych produktach, tj. warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, ryby (dieta śródziemnomorska, dieta DASH).

Następnie warsztaty z programem komputerowym Dieta 6 poprowadził prof. dr hab. Paweł Glibowski, który omówił jego zastosowanie oraz na podstawie wprowadzonych przez uczennice dziennych jadłospisów objaśnił znaczenie energii i podstawowych składników pokarmowych w diecie.
Wizyta na uczelniach wyższych była dla młodzieży doskonałą okazją na poszerzenie swoich kompetencji i umiejętności zawodowych, zapoznania się ze specyfiką i formą zajęć prowadzonych przez pracowników naukowo – dydaktycznych, a także nowoczesną bazą dydaktyczną odwiedzanych uczelni.

Dyrekcja, nauczyciele i uczniowie serdeczne dziękują Władzom  Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie  za profesjonalne przygotowanie i przeprowadzenie zajęć oraz miłe przyjęcie uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. W. Witosa w Leśnej Podlaskiej.