Ruszyła budowa inwestycji na którą czekało wielu mieszkańców Białej Podlaskiej i okolic. W ramach modernizacji linii kolejowej pod torami na ulicy Lubelskiej powstanie tunel.

Inwestycje kolejowe, które realizuje obecnie w naszym mieście PKP prowadzone są na dużą skalę. Jednym z etapów jest ułatwienie kierowcom przeprawy przez przejazd kolejowy, co pozwoli na uniknięcie korków na wjeździe do miasta ulicą Lubelską. To ważne dla mieszkańców rozwiązanie.

Początek tunelu zaplanowano od ulicy Sokulskiej, jego przebieg będzie pod ulicą Witoroską z wyjazdem w dalszą jej część. Jego wysokość to 4,5 metra co pozwoli na swobodny ruch większych aut. Mieszkańcy osiedla Kołychawa będą mogli wyjeżdżać do centrum głównie ulicą Koncertową. Budowa tej ulicy będzie wkładem własnym miasta zrealizowanym w ramach tej inwestycji kolejowej. Koncertowa będzie też pomocna w trakcie robót na ulicy Lubelskiej.

– To nie będzie tylko budowa samej drogi, ale również cała jej infrastruktura. Będzie ścieżka rowerowa w dwóch kierunkach oraz chodnik. Wszędzie tam gdzie budujemy większe arterie zawsze staramy się, aby były też ścieżki rowerowe – podkreślał Dariusz Stefaniuk.

Koncertowa zostanie wybudowana na odcinku 700 metrów. Oprócz ścieżek i chodników wykonany będzie również kanał deszczowy. Koszt związany z budową ulicy Koncertowej to około 6 mln złotych.

WCZEŚNIEJSZE PLANY

Pierwotnie w pierwszej wersji z 2015 roku tunel miał przebiegać ulicą Daleką. Jak zaznacza Dariusz Stefaniuk, pomiędzy PKP a poprzednim prezydentem zostało zawarte w tej sprawie jedynie porozumienie, na mocy którego PKP wykonywało tę inwestycję tylko pod torami, czyli tam gdzie są ich tereny. Pozostałe około 50% kosztów inwestycji miało ponieść miasto Biała Podlaska. Koszt na ówczesny moment to 40mln zł.

– Tunel wpadający w ulicę Daleką musiałby mieć dodatkowo wiadukt na ulicy Kołychawa, ponieważ mieszkańcy w żadne inny sposób nie wyjechaliby z tego osiedla. To wiadukt podrażał koszt budowy tego tunelu, dodatkowo na ulicy Witoroskiej miałoby być kilka domów wykupionych a mieszkańcy przesiedleni. Ten projekt był nie do zaakceptowania. Wyceniliśmy również wówczas most w przebiegu od ulicy Dalekiej do Artyleryjskiej, którego koszt na 2015 r wynosił 150 mln zł.  – wyjaśniał prezydent Stefaniuk.

Dodał również, że PKP poinformowało także, że tunel chciałoby wybudować jak najszybciej, dlatego nie możliwe było rozpoczęcie inwestycji która kończyła by się w „polu”. Po rozmowach z PKP podjęto decyzję o tunelu w przebiegu ulicy Witoroskiej, co pozwoliło uniknąć przesiedleń mieszkańców oraz budowy wiaduktu. W efekcie znacznie zmniejszyło koszty inwestycji ponoszone przez miasto.

W 2015 roku miasto podjęło także pierwsze działania związane z budową obwodnicy wschodniej Białej Podlaskiej, która wyprowadzi ruch samochodów ciężarowych z centrum.

W NAWIĄZANIU DO KAMPANII

–  Bardzo się dziwię, że dziś Panowie Broniewicz, Czapski i Litwiniuk opowiadają bajki, bo tak można to nazwać i mówią ludziom, że oni wybudują most Artyleryjska-Daleka. Od 2016 roku w urzędzie jest plan budowy tego tunelu, który przekazaliśmy dla PKP w celu dalszych ustaleń z Komisją Europejską. Wówczas Pan Litwiniuk był moim pierwszym zastępcą, więc dlaczego dzisiaj wprowadza w błąd mieszkańców mówiąc, że to jest możliwe do wykonania, jeśli w rzeczywistości nie jest – podkreśla Stefaniuk.

Prezydent wyjaśnił, że raz jeszcze prezentuje plany budowy tunelu ponieważ w ostatnim czasie otrzymał wiele zapytań od mieszkańców,  jak wyglądają plany i ich realizacji w tej kwestii.

Projekt „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu finansowego Łącząc Europę”. Jego łączna wartość to 555,5 mln zł, a kwota dofinansowania 546,4 mln zł.  Planowany czas zakończenia budowy tunelu to rok 2020.

W ramach inwestycji modernizowany jest m.in. dworzec kolejowy. Przygotowywane są nowe perony i bezpieczne, podziemne przejście do pociągów pomiędzy rondem Dmowskiego, a ulicą Dokudowską. Powstanie także nowy przystanek Biała Podlaska Rozrządowa. Zyskać ma także idea nowego Jedwabnego Szlaku, prowadzącego z Chin do Europy Zachodniej i biegnącego przez miasto. Pociągi towarowe poruszające się po tym odcinku będą mogły rozpędzić się nawet do 120 km/h, a osobowe aż do 160 km/h.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Inwestycje na kolei