Jeżeli chcesz otrzymać jedno z dwóch podwójnych zaproszeń na Podlasie Jazz Festival musisz się pośpieszyć. Jutro o godzinie 24.00 nastąpi zakończenie przyjmowania maili z odpowiedzią na pytanie konkursowe. Wśród osób które odpowiedzą prawidłowo na nasze pytanie wybierzemy zwycięzcę.

PYTANIE:

Gdyby nie ów człowiek zapewne nigdy w Białej Podlaskiej nie mielibyśmy okazji podziwiać światowych sław jazzu i bluesa. To dzięki jego zaangażowaniu i ciężkiej pracy mamy Podlasie Jazz Festival, Biała Blues Festival, Zaduszki Jazzowe i cykliczne koncerty w Verona Cafe. Jest jednym z założycieli Bialskopodlaskiego Stowarzyszenia Jazzowego, znakomitym muzykiem i wspaniałym człowiekiem. Proszę podać imię i nazwisko tej osoby?

Odpowiedź proszę przesłać na adres konkurs@bialanews.pl w mailu po za odpowiedzią znaleźć się powinny imię i nazwisko. Na maile czekamy do czwartku do godziny 24:00. Listę wybranych opublikujemy w piątek a na ich maile prześlemy instrukcję odebrania podwójnych zaproszeń na Podlasie Jazz Festival.

W trzech poprzednich wpisach przedstawiliśmy muzyków, którzy w sobotę będą nas czarować jazzowym brzemieniem swych instrumentów ( Dean Brown Group feat.Marvin Smitty Smith, Trio Wojciecha Karolaka) oraz otwierające drugi dzień grania Jarek Michaluk Trio.

Drugim wykonawcą w niedziele na scenie Podlasie Jazz Festival będzie Free Funk Trio Wojciecha Konikiewicza (Wojciech Konikiewicz-keyboard, piano, Mieczysław Jurecki-bas, Marek Surzyn- perkusja). Zespół ten powstał latem 1982 roku, na fali powrotu środowiska jazzowego do aktywności, zawieszonej w momencie wprowadzenia stanu wojennego. Klub jazzowy Rura – miejsce kultowe był punktem spotkań muzyków, sympatyków, ale także przedstawicieli innych gatunków sztuki. To tu wpadali aktorzy pobliskiego Teatru Współczesnego, literaci, niemal cała wrocławska bohema. Właśnie w Rurze doszło do spotkania i pierwszych prób tria, które powołał do życia jeden z niespokojnych duchów wrocławskiego jazzu, młody pianista i klawiszowiec Wojciech Konikiewicz. Zaprosił do współpracy swego rówieśnika Mieczysława Jureckiego – basistę już wtedy utytułowanego i cenionego, działającego zarówno w świecie jazzu, rocka jak i muzyki pop oraz Jacka Ratajczyka – młodego, zdolnego perkusistę o wielkim potencjale, otwartego na nowe kierunki i style. Lider napisał wszystkie kompozycje dla zespołu. Po kilku dniach wspólnego ćwiczenia muzycy wyszli na scenę legendarnego klubu i … wzbudzili sensację, przedstawiając prawdziwą mieszankę wybuchową – funk, free jazz, rytmy disco, czy reggae, wreszcie elementy bebopu a nawet wtedy absolutnej nowości – harmolodic. Jurecki używający basu bezprogowego w ekstatycznych solach, jak też w grze z Ratajczykiem stanowił z nim wręcz atomową sekcję rytmiczną, tworząc idealny podkład dla pianisty, który używał zarówno akustycznego fortepianu, jak też fortepianu elektrycznego Rhodesa oraz Mini Mooga. Konikiewicz zaproponował wtedy otwarte, pełne pasji podejście do improwizacji, dalece przekraczając granice jazzowej poprawności, idąc od funku, przez klastery bliskie stylowi Cecila Taylora do śmiałych eksperymentów brzmieniowych wykorzystujących elektronikę. Trans i energia tej muzyki wywołały prawdziwy wstrząs w środowisku, przełamując stereotypy i zdobywając nowych, głównie młodych słuchaczy. Trio mimo ledwie kilkumiesięcznego żywota okazało się punktem zwrotnym dla jego muzyków. Na koncercie w ramach Podlasie Jazz Festival muzycy przedstawią oryginalny program z pierwszych koncertów tria, wzbogacony o kilka nowych utworów lidera. Będzie to mocny powrót do przeszłości, powiązanej z teraźniejszością poprzez historię wybitnych muzyków tworzących to niezwykłe trio. Na scenie pojawi się bogate instrumentarium: zarówno klawiszowe, jak i związane z gitarą basową, które dopełni specjalnie zbudowany w USA dla Marka Surzyna customowy zestaw perkusji DW oraz talerze kultowej manufaktury Zildjian.

Wojciech Konikiewicz po aktywnie spędzonych w rodzinnym mieście dwóch kolejnych latach wyjechał do Warszawy i rozpoczął tam intensywną działalność koncertową, nagraniową i kompozytorską, współtworząc wiele ważnych dla polskiego jazzu formacji takich jak Sesja Acoustic Action, Free Cooperation, Tribute To Miles Orchestra współpracując z elitą muzyków polskich (Szukalski, Przybielski, Stańko, Rek, Konrad, Wegehaupt i inni) ale i zagranicznych, koncertując bodaj na wszystkich kontynentach i biorąc udział w wielu międzynarodowych projektach. Trwająca od 1985 r intensywna współpraca z brytyjską grupą Pinski Zoo zaowocowała w 2002 r powstaniem tria Zone K ze Steve Harrisem – dr i Janem Kopinskim – sax, które nagrało znakomicie przyjętą w Anglii płytę “Konikiewicz & Kopinski Zone K”(SLAM Productions). W jednej z wielu pozytywnych recenzji(The Wire, Jazzwise, Jazz Views), wybitny krytyk John Fordham w The Guardian wręcz określił polskiego pianistę jako “excellent Konikiewicz”. Z kolei znany izraelski dziennikarz jazzowy Adam Baruch tak o nim pisał: “Konikiewicz is an absolute wizard with his synthesizers, able to create an infinite variety of sounds and colors, which is truly amazing.” Wszechstronność zainteresowań artysty obejmuje także wieloletnią współpracę jako producent i klawiszowiec z czołówką polskiego rocka ( Janerka, Ciechowski, Lipiński, Brylewski, Staszczyk, Budzyński i in.) oraz muzykę elektroniczną, filmową i teatralną (kilkadziesiąt tytułów). Wykłada również i prowadzi warsztaty na polskich, brytyjskich i amerykańskich uczelniach. W ostatnich latach koncertował ze swoimi autorskimi składami i projektami w Azji (Chiny, Korea Pd, Indie, Japonia) i Europie (m.in. Wielka Brytania). Jesienią 2018 ponownie wystąpi w Chinach ze swoim sekstetem. Ma w dorobku ponad 100 płyt.

Mieczysław Jurecki to człowiek – instytucja. Łatwiej byłoby wyliczyć muzyków i zespoły, z którymi nie pracował, niż odwrotnie. Ten świetny basista zaliczył w swej karierze i wielkie orkiestry(Alex Band) i znakomite rockowe firmy(Budka Suflera, Perfect) i skrajne, jazzowe eksperymenty(Teatr Instrumentalny Ryszarda Miśka, MSA 1111). Komponuje, koncertuje i współpracuje z niezliczonym kręgiem wybitnych artystów polskiej sceny pop, rocka i jazzu. Jego twórcza energia nie ogranicza się tylko do wykonawstwa – stworzył w Lublinie jeden z najciekawszych polskich festiwali “Solo życia”. Kipi pomysłami, nieustannie nagrywa(ma w dorobku ponad trzystu płyt) i koncertuje, znajdując także czas na działanie społeczne (ZAiKS, Związek Zawodowy Muzyków RP, ZAKR, SAWP i in.)

Perkusista oryginalnego składu tria Jacek Ratajczyk z przyczyn zdrowotnych nie był w stanie w pełni rozwinąć swej kariery. Mimo upływu czasu przygoda z 1982 roku pozostaje w pamięci artystów na tyle głęboko, że zdecydowali się na reaktywację Free Funk Tria, zapraszając do współpracy innego, równie legendarnego artystę: perkusistę Marka Surzyna. Muzyk ten, jeden z pionierów funku i jazz rocka w Polsce, w ramach swej bogatej i długiej kariery ma za sobą współpracę z czołówką polskiego jazzu, rocka i popu – od Krzysztofa Ścierańskiego, przez Tadeusza Nalepę do Maryli Rodowicz. Nagrał ok dwustu płyt, w tym także szereg autorskich. Jest jednym z nielicznych polskich perkusistów – endorserów wielkich firm produkujących jego koronny instrument (Zildjian, DW).