Wielkimi krokami zbliża się siedemnaste spotkanie z jazzem w Białej Podlaskiej. W tym roku nasz portal dołączył do grona patronów medialnych Podlasie Jazz Festiwal.

Jako, że naszym zdaniem patronat medialny zobowiązuje do czegoś więcej niż zamieszczenie suchych informacji postaramy się przybliżyć tegoroczne gwiazdy festiwalu. Jako pierwsi w sobotę na scenie pojawią się muzycy z trio Wojciecha Karolaka. Samego Wojciecha nie trzeba bardzo przedstawiać to żywa legenda polskiej muzyki i wirtuoz organów Hammonda nie tylko formatu międzynarodowego.

Wojciech Karolak to pianista jazzowy, kompozytor, aranżer, uznawany za jednego ze słynniejszych wirtuozów organów Hammonda w Europie. Kariera muzyczna Wojciecha Karolaka zaczęła się w 1958 roku, kiedy nawiązał współpracę z zespołem Jazz Believers jako saksofonista. W zespole tym występowali także Jan Ptaszyn Wróblewski oraz Krzysztof Komeda. W latach 1959-60 grał na saksofonie w grupie The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego. W 1961 poświęcił się grze na fortepianie w zespole Andrzeja Kurylewicza. Współpracował także z Swingtetem Jerzego Matuszkiewicza. W 1962 roku wspólnie z Andrzejem Dąbrowskim założył The Karolak Trio i wydał pierwszą autorską płytę. W 1963 roku współpracował z Ptaszynem Wróblewskim w zespole Polish Jazz Quartet. W 1973 stał się właścicielem organów Hammonda-B3. W latach 1973-1978 współpracował z Janem Ptaszynem Wróblewskim w zespole Mainstream. W latach 80. XX wieku razem z Tomaszem Szukalskim i Czesławem Bartkowskim stworzył formację Time Killers. Wspólnie nagrali album, który w ankiecie krytyków “Jazz Forum” został uznany za najlepszą płytę jazzową dekady. W 1988 Karolak brał udział w nagraniu płyty Obywatela GC, na której grał na organach Hammonda. W latach 90. XX wieku współpracował z Jarosławem Śmietaną z którym nagrał trzy albumy. Udziela się także w projektach jazzowych Piotra Barona, Zbigniewa Lewandowskiego i występuje jako członek zespołu Guitar Workshop Leszka Cichońskiego. Eksperymentował również jako kompozytor muzyki filmowej. Jednym z obrazów, do którego pisał muzykę była “Konopielka” w reżyserii Witolda Leszczyńskiego, napisał do niej bardzo charakterystyczny motyw, oddający specyfikę barokowej, polifonicznej muzyki organowej. Pisywał też muzykę do tekstów żony, Marii Czubaszek. W 2007 roku pojawił się w filmie “Ryś” w roli Boogiewoogiewicza.

Arek Skolik należy do grona muzyków, którzy nie starają się być nowatorscy za wszelką cenę, raczej chyli on czoła przed dziesięcioleciami tradycji, starając się wpisać w nią swój muzyczny temperament. Lista muzyków, z którymi współpracował jest imponująca: Lee Konitz, Janusz Muniak, Tomasz Gwinciński, Leszek Możdżer, Maciek Sikała, Tomasz Szukalski, Piotr Baron, Piotr Wojtasik, Krzysztof Popek, Jerzy Milian, John Zorn, Steve Logan, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Zbigniew Namysłowski, Tymon Tymański, Jan Ptaszyn Wróblewski, Jacek Niedziela, Wojciech Niedziela, Shakin Dudi, Jarosław Śmietana, Nigel Kennedy, Wojciech Karolak, Piotr Cieślikowski, Stanisław Soyka. Od lat zajmuje czołowe miejsca w ankiecie pisma Jazz Forum w kategorii perkusista jazzowy.

Tomasz Grzegorski jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Zadebiutował na scenie jazzowej w 1997 roku w zespole Quintessence Eryka Kulma. W roku 1998, wraz z zespołem Parnas Jazz Quintet zostali laureatami 1-go miejsca na festiwalach: Jazz Juniors, Pomorskiej Jesieni Jazzowej, oraz 2-go miejsca na Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach. W 1999 roku rozpoczął współpracę z Jerzym Małkiem i jego kwintetem. Zespół zdobył 1 miejsce na festiwalach: Jazz Juniors’99,Pomorska Jesień Jazzowa’99, oraz Konkursie Młodych Zespołów Jazzowych w Gdyni 2000. Tomasz Grzegorski jest również laureatem 3-go miejsca Międzynarodowych Zmagań Jazzowych w Szczecinie’03. W 2005 roku został zaproszony przez światowej sławy skrzypka Nigela Kennedy do zespołu Nigel Kennedy International Quintet z którym to grał koncerty na całym świecie: w Australii, Austrii, Chinach, Czechach, Francji ,Japonii, Korei Płd., Libanie, Norwegii, Palestynie, Szwajcarii, Szwecji i Ukrainie. Współpracował i nagrywał między innymi z:Januszem Muniakiem, Kazimierzem Jonkiszem, Markiem Bałatą, Andrzejem Cudzichem, Wojciechem Groborzem, Wojciechem Karolakiem, Leszkiem Kułakowskim, Jarosławem Śmietaną, słowackim triem Nothing But Swing, Josef “Dodo” Sosoka Jazz Family oraz kubańskim trębaczem Lazaro Cruz’em. Występował na wielu festiwalach w kraju jak i zagranicą min.: Jazz Jamboree, Jazz nad Odrą, Sopot Molo Jazz Festiwal, Jazz na Starówce, Świdnik Jazz Festiwal, Festiwal Pianistów Jazzowych w Kaliszu, Komeda Jazz Festiwal, Kaunas Jazz Festival (Litwa),Swing White Nights (St. Petersgurg, Rosja),Jazz pod Hradom (Słowacja),Leverkusen Jazztage (Niemcy), Hague Jazz Festival (Holandia) i wielu innych.

Artykuł powstał na podstawie materiałów zaczerpniętych ze strony www.wojciechkarolaktrio.twoj-impresariat.pl

Bilety na sobotę – 50 zł, na nadzielę – 60 zł. Natomiast na dwa dni, koszt biletu wynosi 90 zł. Wejściówki nabyć można w Pizzerii Roma przy ul. Brzeskiej 1, tel. 83 344 44 20 oraz w Sklepie Muzycznym „Music Audio” przy ul. Janowskiej 11, tel. 83 342 57 47.

ZAPOWIEDŹ BIAŁA JAZZ FESTIWAL