W Urzędzie Miasta w Białej Podlaskiej w ramach projektu pk. “Parasol” odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządów i WOT.

 Warsztaty odbyły się 29 listopada. Zgromadziły ponad 30 przedstawicieli samorządu, służb oraz instytucji na co dzień odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe na terenie powiatów – bialskiego, radzyńskiego, parczewskiego i łukowskiego, które znajdują się w rejonie odpowiedzialności 23 Batalionu Lekkiej Piechoty w Białej Podlaskiej. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z możliwościami, jakimi dysponuje Wojsko Obrony Terytorialnej, aby wspierać samorządy i służby ratownicze podczas niemilitarnych sytuacji kryzysowych, typu katastrofy i klęski żywiołowe. W drugiej części spotkania zaprezentowano sprzęt oraz wyposażenie, tzw. kompanijny moduł zadaniowy, który może być użyty, aby sprawnie i szybko nieść pomoc lokalnej społeczności.

Spotkanie otworzył Michał Litwiniuk, prezydent Białej Podlaskiej. – Pięknie dziękuję panom oficerom i żołnierzom za to, że jesteście, że nas wspieracie, dziękuję za to, że możemy być partnerami, także i w tym zakresie, czyli w zarządzaniu kryzysowym. Życzmy sobie wszyscy, aby o jakości naszego przygotowania i współpracy z wojskiem, mieszkańcy mogli się przekonywać tylko i wyłącznie podczas ćwiczeń i przygotowań. Jeżeli zdarzyły by się te prawdziwe wyzwania, to nasza wspólna praca powinna zaowocować właściwą reakcją, czego sobie i Państwu życzę – podkreślał.

Celem projektu pk. „Parasol” jest przygotowanie samorządów, służb i podległych im instytucji do współpracy z WOT i skutecznego wykorzystania ich potencjału w procesie zarządzania kryzysowego. Istotnym aspektem projektu jest wypracowanie metod współpracy tak, aby optymalnie skrócić czas użycia żołnierzy WOT i usprawnić niesienie pomocy lokalnej społeczności. Organizowane warsztaty i spotkania mają na celu wymianę doświadczeń, identyfikację potrzeb oraz budowanie wzajemnego zaufania.

2 LBOT osiągnęła zdolność reagowania kryzysowego w obszarze zagrożeń niemilitarnych na początku września br., jako jedna z pierwszych w kraju. W skład kompanijnego modułu zadaniowego, który może być użyty na wypadek katastrof lub klęsk żywiołowych znajduje się, m.in. kilkanaście pojazdów, w tym: samochody ciężarowo-terenowe, cysterna wodna, agregat prądotwórczy, wóz zabezpieczenia technicznego, sanitarka, pojazdy czterokołowe typu „quad” oraz maszt oświetleniowy, sprzęt inżynieryjny i środki łączności. To tylko przykładowa kompilacja sprzętu, jego skład może być dostosowywany do konkretnej sytuacji i potrzeb.

Pierwsze, pilotażowe spotkanie pk. „Parasol” w województwie lubelskim odbyło się w dniach 12-13 września i dotyczyło miasta Lublin i powiatu lubartowskiego. Podobne warsztaty odbyły się również w Zamościu (21 listopada), Chełmie (22 listopada) oraz Dęblinie (28 listopada).

System zarządzania kryzysowego WOT

Elementy systemu zarządzania kryzysowego WOT stanowią integralną część sytemu zarządzania kryzysowego resortu obrony narodowej. Zgodnie z decyzją ministra obrony narodowej siły i środki Wojsk Obrony Terytorialnej z pierwszych trzech brygad OT (podlaska, lubelska i podkarpacka) zostały włączone do systemu zarządzania kryzysowego. Procedura ich uruchomienia jest taka sama jak w przypadku innych rodzajów sił zbrojnych i będzie realizowana zgodnie z zapisami ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, a wydzielone siły zostaną przekazane w podporządkowanie Dowództwa Operacyjnego RSZ. Stawiennictwo żołnierzy WOT może by realizowane w trybie natychmiastowym – w przypadku wystąpienia katastrof, awarii, wypadów o dużej skali, lub z uprzedzeniem o stawiennictwie w przypadku otrzymania informacji (prognoz) o możliwości wystąpienia sytuacji kryzysowych (silne opady, śnieżyce, itp.).

Zespoły Oceny Wsparcia

W ramach podniesienia efektywności zarządzania kryzysowego, w tym wykorzystania sił i środków wojska we wsparciu lokalnych społeczności w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych czy katastrof, dowództwo WOT opracowało koncepcję powołania Zespołów Oceny Wsparcia. Dzięki terytorialnemu charakterowi formacji zespoły te często będą mogły być jednymi z pierwszych na miejscu zdarzenia. Ich zadaniem będzie rozpoznanie rejonu i dokonanie oceny sytuacji, nawiązanie współpracy z administracją cywilną i wojskową oraz oszacowanie potrzeb użycia sił i środków z zasobów wojska. Wszystko po to, by w przypadku, gdy wojsko okaże się niezbędne skrócić czas jego przybycia, a także przygotować warunki do jak najszybszego jego wejścia do akcji.

Zespoły Wsparcia Odbudowy

Zespoły wsparcia odbudowy wypełniają niszę, która dziś powstaje po tym, jak siły i środki użyte w sytuacji kryzysowej, kończą swoje działanie. Już po minięciu bezpośredniego zagrożenia zespół WOT-u będzie przywracał normalne funkcjonowanie na terenach objętym skutkami kryzysu. Zespoły te będą złożone z żołnierzy WOT (w tym OT) oraz pracowników resortu ON – głównie inżynierów architektury, budownictwa i logistyki, ukierunkowanych na doradztwo i ocenę możliwości wsparcia usuwania skutków klęsk żywiołowych po zakończeniu pracy zgrupowań zadaniowych w perspektywie długofalowej. Zadaniem tych zespołów jest przygotowanie i utrzymanie wydzielonych sił do niezwłocznego i powszechnego wsparcia społeczności lokalnych przy wystąpieniu klęsk żywiołowych, katastrof oraz przeciwdziałanie i minimalizacja i usuwanie skutków, a także przywracanie stanu sprzed ich wystąpienia.