W obecności kilku ministrów, posłów oraz senatora podpisana została umowa na budowę znaczącego dla Białej Podlaskiej i regionu odcinka autostrady A2. Zgodnie z planem droga ma być gotowa w 2024 roku.

W piątkowe popołudnie (28 lipca) w Urzędzie Miasta pojawiło się wielu gości. Wśród nich znalazł się minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, minister energii Krzysztof Tchórzewski oraz wiceminister sportu Jarosław Stawiarski, wiecewojewoda lubelski Robert Dmitruczuk, senator Grzegorz Bierecki oraz posłowie Janusz Szewczak i Kamil Duszek.

W obecności tak wielu gości Mazowiecki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zawarł umowę na wykonanie elementów koncepcji programowej wraz z rozpoznaniem geologicznym dla budowy autostrady A2 od obwodnicy Siedlec do Białej Podlaskiej.

– Bardzo się cieszę, że ten projekt autostrady A2 przybiera dziś materialny obraz. Szczególne podziękowania dla naszych parlamentarzystów, senatora Grzegorza Biereckiego i posła Janusza Szewczaka, którzy od początku wspierali mnie w powstaniu projektu tej autostrady. Cieszę się, że PiS doceniło Polskę wschodnią w swoich planach. Dziękuję, za docenienie, że nie jesteśmy Polską „B”. Życzę wszystkim projektantom i wykonawcom, aby terminowość tego projektu ciągle nam towarzyszyła i abyśmy pojechali autostradą w 2024 roku – podkreślała Dariusz Stefaniuk, prezydent miasta.

O wyjątkowości tego wydarzenia mówił również senator Grzegorz Bierecki. – To szczególny moment nie tylko dla Białej Podlaskiej ale całego Południowego Podlasia. Gratuluję panu prezydentowi uporu, skuteczności, bo to konsekwentne działania jakie pan prowadził doprowadziły do kolejnego etapu. Dzięki pańskiemu wysiłkowi i szeregu działań, jakie inteligentnie wprowadzało miasto Biała Podlaska, Południowe Podlasie zyskuje gwarancję rozwoju gospodarczego – zaznaczał senator.

Senator Grzegorz Bierecki

Minister Andrzej Adamczyk nawiązał do zniknięcia podziału na Polskę „A” i „B” dzięki działaniom prowadzonym przez obecny rząd, czego przykładem jest budowana autostrada. – Ta droga jest elementem rusztu komunikacyjnego, który jest potrzebny Białej Podlaskiej, Siedlcom, lubelszczyźnie i innych częściom kraju. To namacalny dowód na to, że realizujemy przedsięwzięcia potrzebne dla Polski bez żadnych podziałów – wyjaśniał minister.

minister Andrzej Adamczyk

– Mamy nadzieję, że uda się w przyszłości znaleźć jeszcze środki na budowę dalszej części autostrady, nie tylko Białej Podlaskiej. Całe lata naszej wspólnej pracy nad zajmowaniem się tą infrastrukturą doprowadziło do dzisiejszego spotkania. Okazało się, że jednak Polska Wschodnia staje się również tym ważnym elementem kraju. Jak będziemy się rozwijali dalej zależy od nas i od wszystkich mieszańców tego regionu. Teraz przed wami mobilizacja samorządu do wykorzystania szans, które są przed nimi – podkreślał minister Krzysztof Tchórzewski.

minister Krzysztof Tchórzewski

Pochodzący z Kraśnika wiceminister sportu również podkreślał, jak ważna jest ta inwestycja dla tej części kraju. – To co było niemożnością w pewnych decyzjach i budowaniu tej Polski wschodniej stało się faktem i rozwija się bardzo dynamicznie. Kilka lat temu nie wyobrażałem sobie, że będę mógł jechać do Warszawy dwoma pasami, a teraz to coś normalnego. Już wkrótce ziści się brak podziału na Polskę „A” i „B”. Gratulacje dla prezydenta Białej Podlaskiej  – dodał Jarosław Stawiarski.

wiceminister Jarosław Stawiarski

Odcinek od Siedlec do Białej Podlaskiej (węzeł Cicibór) będzie miał długość ponad 60km. Autostrada przebiega przez powiat siedlecki, łosicki i bialski. Podczas dzisiejszego spotkania doszło do podpisania umowy na wykonanie elementów koncepcji programowej, odebranie jej zaplanowano na wrzesień 2019 roku. Wykonawcą umowy jest Multiconsul Polska sp.z o.o. Zgodnie z planowanym harmonogramem realizacji inwestycji na kwiecień 2020 roku planowane jest ogłoszenie przetargu w systemie „Projektuj i Buduj”.

Przewidywany czas realizacji to 34 miesiące (15 miesięcy wraz z okresami zimowymi projektowanie oraz 19 miesięcy bez okresów zimowych to realizacja robót budowlanych). Początek 2021 roku to czas na podpisanie umowy, a lipiec 2022 to planowana data rozpoczęcia robót, które potrwają do sierpnia 2024 roku. Szacunkowy łączny koszt inwestycji to 3 mld zł.